Gordion Antik Kenti’nin ardından “Anadolu'nun Orta Çağ Dönemi Ahşap Direkli ve Kirişli Camileri" de UNESCO tarafından ‘Dünya Mirası" ilan edildi. Böylece tarihî camiler, aynı zamanda Türkiye’nin Dünya Mirası Listesi’ndeki ilk seri kültürel varlıkları oldu.
Kültür ve Turizm Bakanlığı, Suudi Arabistan’ın başkenti Riyad’da düzenlenen 45. UNESCO Dünya Miras Komitesi Toplantısı'nda Türkiye’nin farklı illerindeki “Anadolu'nun Orta Çağ Dönemi Ahşap Direkli ve Kirişli Camileri"nin bugün "Dünya Mirası" listesine alındığını açıkladı.
"Dünya Mirası ilan edilen camiler şöyle:
"Konya’nın Beyşehir Eşrefoğlu Camii, Eskişehir’in Sivrihisar Ulu Camii, Kastamonu Kasaba köyünde bulunan Mahmut Bey Camii ile Ankara’nın Ahi Şerefeddin (Arslanhane) Camii ve Afyonkarahisar Ulu Camii."
Böylece tarihî camiler aynı zamanda Türkiye’nin "Dünya Mirası Listesi"ndeki ilk seri kültürel varlıkları oldu.
TÜRKİYE DÜNYA MİRASI LİSTESİNE 21. KÜLTÜR VARLIĞINI KAYDETTİRDİ
Gordion Antik Kenti’nin önceki gün "Dünya Mirası" ilan edilmesinin ardından yaşanan bu gelişmeyle birlikte Türkiye, Dünya Mirası listesine 21. kültür varlığını kaydettirmiş oldu.
Önceki gün Ankara'nın Polatlı ilçesinde bulunan Gordion Antik Kenti’nin "Dünya Mirası" ilan edilmesinin ardından yaşanan bu yeni gelişmeyle Türkiye, "Dünya Mirası Listesi"ne 21. kültür varlığını kaydettirmiş oldu.
Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy da bu gelişmeye ilişkin sosyal medya hesabından kısa bir açıklama yaptı. Bakan Ersoy’un X (Twitter) hesabından yaptığı açıklama şöyle:
“Yeni bir müjde daha! UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne kültürel varlıklarımızı ilk kez seri olarak kaydettirdik. Gordion’un ardından Anadolu’nun Orta Çağ’dan günümüze uzanan ahşap direkli ve kirişli camileri de Dünya Mirası oldu. Böylece listedeki kültür varlığı sayımızı da 21’e yükselttik. Hayırlı olsun.”
Bakanlık, Anadolu’nun Orta Çağ Dönemi Ahşap Direkli ve Kirişli Camileri hakkında şu bilgileri verdi:
“Anadolu’daki ahşap destekli camilerin erken örneklerini Orta Çağ’dan günümüze yansıtan bu yapılar farklı şehirlerde olmalarına karşın ortak özelliklere sahipler. Orta Çağ’dan günümüze kadar iyi bir şekilde korunmuş olarak ulaşan tarihî yapılar Anadolu yaşantısını da yansıtıyor. Hipostil planlı anıtsal ahşap cami tipolojisinin, döneminin Anadolu’daki en önemli temsilcilerinden olan bu camiler, sahip oldukları ahşap oymacılığı sanatının örnekleriyle de öne çıkıyor.
Kapıları, minberleri, sütun başlıkları, tavan kirişleri ve konsollarında görülen özenli ahşap işçiliği ile ustaların isimlerinin kayıtlı olduğu kündekâri tekniğindeki ahşap minberleri ve ‘Kalem İşi’ adı verilen bezemeleriyle bu tarihî camiler olağanüstü bir marangozluk becerisi ile estetik anlayışı da sergiliyor.”